În ultimii ani, Ubisoft și-a făcut imaginea unei companii dedicate aproape în totalitate jocurilor video open world, majoritatea aparițiilor importante ale publisher-ului folosind astfel de medii de joc dechise, pline de tot felul de misiuni și activități (vezi seriile Assassin’s Creed, Watch Dogs sau Far Cry). Ce-i prea mult însă strică, foarte mulți fani acuzând Ubisoft că a început să se complacă în această situație, noile sale jocuri fiind doar niște reskin-uri ale aceluiași fundament. Din fericire, For Honor demonstrează contrariul.
După cum deja v-ați putut da seama, For Honor nu este un joc open world; în schimb, studioul Ubisoft Montreal continuă pe linia multiplayer trasată de Rainbow Six Siege, experimentând însă cu mecanici de joc nu neapărat noi, însă ingenios îmbinate. Astfel, avem de-a face cu elemente caracteristice categoriei de fighting games, idei împrumutate din jocurile de acțiune, dar și componente preluate din MOBA-uri, așternute într-un mix realizat după regulile de progresie ale titlurilor multiplayer moderne (sistem de progresie, personalizări cosmetice și nu numai, magazin in-game etc.).
Pe scurt, For Honor este un joc de acțiune axat în special pe latura sa multiplayer, în care trei facțiuni – cavalerii, vikingii și samuraii – se luptă pentru supremația asupra unui tărâm fictiv. Lăsând la o parte realitatea istorică (sau mai degrabă ignorarea completă a acesteia), poveștii din For Honor nu i-a fost acordată o foarte mare importanță. Tot ceea ce trebuie să știm este că o anumita legiune a cavalerilor, condusă de un lider perfid (Apollyon), alimentează în mod constant focul confruntărilor dintre cele trei tabere.
Și, în ceea ce privește partea dominantă a jocului – multiplayer-ul, abordarea narativă este absolut suficientă, oferind un pretext mulțumitor pentru a pune față în față cele trei facțiuni: cavalerii, vikingii și samuraii, fiecare dintre acestea oferind nu mai puțin de patru eroi jucabili. Ce diferențiază însă For Honor față de alte jocuri de inspirație medievală este sistemul de luptă implementat de Ubisoft, axat pe confruntările corp la corp.
Astfel, fiecare clasă de eroi beneficiază de două tipuri de atac (rapid, însă nu atât de puternic, sau mai greoi, însă capabil să genereze pagube mai însemnate), precum și de trei poziții (stângă, dreapta sau sus) din care aceste manevre pot fi inițiate. Schimbarea acestor posturi se realizează prin intermediul stick-ului analogic drept al gamepad-ului, un atac dintr-o anumită poziție putând fi blocat cu usurință atunci când cel care se apără folosește poziția opusă atacatorului. Mai exact, dacă un jucător atacă din dreapta, lovitura acestuia va putea fi respinsă plin plasarea oponentului în pozitia defensiva „de stânga”. Excepție fac loviturile venite de sus, ce pot fi blocate plasând eroul în aceeași poziție defensivă (sus).
Deși poate părea simplistă la prima vedere, mecanica descrisă mai sus reprezintă doar temelia sistemului de lupta din For Honor, numeroasele combo-uri, mișcări speciale sau alte particularități ale fiecărei clase (una dintre ele fiind poziția defensivă neutră, spre exemplu) având darul de a crea, luate împreună, un ansamblu destul de complex. La acest capitol, poate cel mai important, For Honor se aseamănă foarte mult cu jocurile de lupte de tipul Mortal Kombat sau Street Fighter, eroii necesitând timp pentru a le fi stăpânite cu adeverăt stilurile de luptă, mișcările speciale sau combinațiile de lovituri.
De altfel, pe lângă modurile de joc pe echipe (4vs4), omniprezente în titlurile multiplayer actuale, cum ar fi Dominion, Skirmish sau Elimination, For Honor pune accentul și pe confruntările intime dintre jucători, prin modurile Brawl (2vs2) sau Duel (1vs1), ultimul, în special, fiind foarte asemănător cu jocurile de lupte de care aminteam mai devreme. Se creează astfel iluzia unui titlu foarte potrivit pentru jocul competitiv, în care singurul element ce poate diferenția doi jucători ar trebui să fie îndemânarea acestora.
Totuși, spre deosebire de jocurile gen Street Fighter, For Honor nu reușește să atingă acest obiectiv din cauza câtorva decizii greu de explicat. În primul rând, mai toate titlurile de acest tip, pentru a elimina orice deficiențe legate de conexiunile online, oferă un mod de joc competitiv local, folosit pentru meciurile cu adevărat competitive. Deși inițial Ubisoft anunțase că For Honor va beneficia de multiplayer splitscreen, această caracteristică a fost eliminată pe parcursul dezvoltării, singura opțiune rămasă pentru multiplayer fiind online play.
Iar această abordare exclusiv online, din păcate, nu a constituit niciodată cea mai „corectă” metodă de a departaja jucătorii, prea multi factori externi putând influența rezultatul unei lupte (lag, stabilitatea serverelor, deconectări etc.). Mai mult, Ubisoft a recurs pentru For Honor la un sistem online bazat pe conexiuni P2P, fără a implementa servere dedicate. Evident, nici această decizie nu ajuta jocul să-și atingă adevăratul potențial. Nu mai vorbim de posibilitatea de a juca într-o rețea locală (LAN), opțiune prezentă în Rainbow Six Siege, însă complet si inexplicabil omisă din For Honor.
For Honor se desfășoară exclusiv online, deconectarea de la serverele Ubisoft oprind imediat desfășurarea oricărui mod de joc, inclusiv cea a campaniei single player! Despre aceasta însă, vom discuta un pic mai târziu. Chiar și cu această dependență de online, anumite opțiuni nu funcționează chiar cum ar trebui, procesul de matchmaking fiind, câteodată, prea lent. Din fericire, chiar dacă For Honor nu preia suportul LAN din Rainbow Six Siege, sistemul de progresie din joc este puternic influențat de precedenta creație a celor de la Ubisoft Montreal.
Astfel, atât clasele de eroi suplimentare, cât și echipamentul de luptă (ce poate influența caracteristicile personajului) pot fi deblocate cu ajutorul monedei in-game Steel, ce este câștigată la sfarșitul meciurilor sau pe parcursul campaniei. Adăugați acestora și elementele decorative numeroase si obtineți o motivare destul de puternică pentru a investi serios într-un erou pentru a-l personaliza după propriile gusturi. Există și un editor dedicat realizării propriului blazon, ușor de folosit, cu ajutorul căruia se pot crea embleme destul de atrăgătoare din punct de vedere vizual. Ar fi fost și mai plăcut dacă aceste blazoane ar fi putut fi imprimate și pe veșmintele purtate în luptă de proprii eroi.
Să revenim însă la campania din For Honor, prezentată sub forma unui Story Mode ce oferă trei capitole mari (câte unul dedicat fiecărei dintre cele trei facțiuni), totalizând nu mai puțin de 18 misiuni. Chiar dacă povestea nu va primi niciun premiu, este de admirat faptul că aceasta există, având în vedere orientarea clară spre multiplayer a acestui joc.
Misiunile din Story Mode sunt punctate de secvențe cinematice foarte bine realizate, structura campaniei fiind gândită drept un tutorial extins, capabil să familiarizeze jucătorii cu anumite clase de personaje și mecanici de joc. Astfel, chiar dacă poți termina toate cele trei capitole majore în doar câteva ore, multe dintre decorurile din misiuni fiind similare cu ce întâlnim în hărțile multiplayer, Ubisoft merită laude pentru includerea acestui Story Mode, în mod clar mai reușit decât alte încercări în domeniu (vezi primul Titanfall).
Nu în ultimul rând, For Honor se prezintă neașteptat de bine din punct de vedere grafic, cu personaje detaliate, medii de joc destul de vii și o calitate vizuală mult peste media jocurilor dedicate în special componentei multiplayer. Performanța este de asemenea constantă (aspect important intr-un titlu multiplayer), For Honor rulând la 30fps pe console. Posesorii de PC-uri puternice pot urca la un framerate de 60 de cadre pe secundă, câteva elemente grafice, precum unele texturi, fiind de asemenea îmbunătățite pe o astfel de platformă.
Sunetele sunt de calitate, cu toate urletele de durere și strigătele de război la care le-ai putea aștepta de la o confruntare sângeroasă între astfel de armate medievale. Dialogurile sunt însă inconsistente, unele fiind foarte bine interpretate (cum ar fi cele din campania cavalerilor, unde veți putea recunoaște și inconfundabila voce a lui Liam O’Brien, nimeni altul decat War din Darksiders), iar altele, precum cele din campania vikingilor, fiind demne de un film de categorie C.
Jucând For Honor, nu poți sa nu apreciezi faptul că Ubisoft a încercat ceva nou, mai ales în contextul istoriei recente a companiei. De asemenea, pe lângă sistemul de luptă inedit și progresia adecvată, se remarcă și efortul investit într-o campanie funcționala, o raritate în aria jocurilor concepute în principal pentru multiplayer. Din păcate, infrastructura online pe care a fost construit For Honor, șubredă și inconstantă, impiedică noul joc al celor de la Ubisoft să-și atingă adevăratul potențial.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER